Diseminarea mobilitatii – Polonia 2011

 

DISEMINAREA MOBILITĂȚII – POLONIA 2011

 

Primul an de proiect Comenius s-a incheiat, dar inca mai avem multe lucruri de descoperit, de invatat, de impartasit…Iata-ne, asadar, reuniti din nou, la a treia intalnire de proiect, elevi si profesori, de asta data in Polonia, la Scoala nr 50 din Gdansk.

Saptamana a inceput prin reintalnirea cu echipa poloneza si cea turca, cu un scurt remember al ultimei noastre intalniri din Mai 2011 din Romania. Dupa cuvantul de bun venit adresat partenerilor de catre Lucyna, directorul scolii poloneze si completat de catre Ewelina, profesorul responsabil cu proiectul Comenius in aceasta scoala, profesorii si elevii si-au putut saluta prietenii si au putut face cunostinta cu ceilalti profesori din scoala. Impreuna am cantat “Why can’t we be friends?!” binedispunandu-ne si descoperind inca o data ca nu exista de fapt motive intemeiate pentru ca acest lucru sa se intample.

Ewelina si i-a “ insusit” foarte repede pe cei 12 elevi romani si au “disparut” impreuna cu elevii turci si cei polonezi ,in lumea virtuala, lucrand de zor la blogurile personale ale elevilor, prezentate spre finalul zilei cu multa mandrie, intregii echipe de proiect prezenta .

Cei 4 profesori romani au avut parte alaturi de partenerii turci de o prezentare a orasului Gdansk, atat virtuala cat si “pe viu”. Impresionanta istoria acestor locuri, geografia, personalitatile daruite de acest oras omenirii, dragostea oamenilor de aici pentru fiecare loc, cladire, fapt istoric, mandria pentru ce au facut locuitorii acestui oras, mandrie ce izvoraste nu numai din cuvinte ci pur si simplu din ochii oamenilor de aici, atunci cand iti povestesc sau cand iti arata ceva din Gdansk. Acest lucru reiese si din multitudinea proiectelor desfasurate in scoala care au ca tema istoria locala si promovarea personalitatilor locale, mai ales a celor ce au luptat pentru democratie.

Elevii si profesorii s-au reunit la “turul scolii” , intalnind profesorii de istorie, religie, matematica, limba germana, muzica, limba engleza, educatie fizica, precum si profesorii pentru invatamantul primar. Au participat la secvente de lectie, au fost intampinati cu bucurie de catre elevi, au descoperit “lapticul” primit si de catre acestia la scoala, au raspuns la multimea intrebarilor adresate de catre elevii polonezi. Au aflat ca materiile preferate de catre acestia sunt informatica si educatia fizica, matematica dandu-le de furca. Cu mare interes au fost vizitate “grupele o”, fiind un aspect nou pentru noi, romanii, dar cu care ne vom intalni pe viitor si in scolile noastre.”Aici este Narnia!!!” au exclamat elevi si profesori deopotriva, inconjurati de jocuri , jucarii si ochisori mici dar dornici sa invete .

Prima zi a reuniunii s-a incheiat cu vizita la Municipalitatea orasului Gdansk , unde printre alte multe lucruri , am aflat ca orasul va fi Capitala Culturala Europeana in anul 2012 si tot aici, tot in 2012, se va desfasura si Campionatul European de Fotbal, alte motive de mandrie pentru locuitorii orasului si mai ales pentru municipalitate.

A doua zi a reuniunii de proiect a fost destinata vizitarii orasului vechi, a Muzeului Chihlimbarului, a Centrului “Hewelianum” amenajat intr-o veche tabara a lui Napoleon insusi, a Expozitiei “Solidaritatea”.

In aceasta zi, elevi si profesori au descoperit particularitati ale vietii oamenilor intr-un oras port, istoria constructiei de vapoare, a pescuitului, a comertului pe apa. Am descoperit de asemenea ca arta se impletea de minune cu aceste ocupatii stravechi, chihlimbarul fiind pretuit si pus in valoare cum se cuvine in aceasta comunitate.Ne-am simtit “regali” refacand traseul regal din istoricul Gdansk, admirand casele in care curtea regala isi avea resedinta, incercand sa dezlegam tainele blazoanelor inca prezente pe frontispiciile caselor tipice.

Fizica si chimia au devenit brusc interesante pentru noi toti, amuzante si usor de inteles, la Centrul interactiv Hewelianum, unde ne-am transformat toti in copii dornici sa se joace si astfel sa descopere minunile stiintei si ale tehnicii. Cu totii am ramas uimiti cum fizica si chimia nu era greu de inteles nici macar in limba engleza!

Expozitia “Solidaritatea” ne-a adus aminte de lupta anticomunista a muncitorilor din santierul naval Gdansk , de sacrificiile acestora si de reusitele lor, a celor care au fost deschizatorii drumului spre libertate si democratie in Europa in anii ‘70. Ne-am amintit si noi de lupta muncitorilor de la Brasov in anii ’80…

A treia zi in Gdansk a inceput cu organizarea unei expozitii a produselor activitatilor desfasurate in scolile partnere. Standul echipei din Romania a adus culorile toamnei de la munte si specificul nostru popular si national. Au fost expuse marionete, machete, obiecte populare confectionate manual, reviste, brosuri, acoperind intreaga paleta a temelor cuprinse in planul proiectului.

A urmat traditionalul spectacol….

Echipa Turciei a prezentat o melodie cu titlul “Waka-waka”, acompaniata de un dans exotic ce a demonstrat abilitatile corporal kinestezice ale elevilor. Echipa Romaniei a prezentat un musical cu titlul “Leaving your childhood is fun!”, cantand si dansand pe melodii inspirate din musicaluri clasice cum ar fi “Mary Poppins”, “Sunetul muzicii”, dar si melodii internationale cum ar fi “We are the world”. Desi frigul si vantul din zilele anterioare cam “furasera” vocile copiilor, cei 12 mici actori au demonstrat inca o data ca daruirea, dorinta, antrenamentul, perseverenta iti pot aduce mari satisfactii. Spectatorii au ovationat, in picioare, prestatia elevilor romani, la final intonand cu totii melodia “We are the world”, ca un imn al reuniunii noastre. Echipa poloneza a prezentat musicalul inspirat de tema prieteniei din povestea ”Micul print”de Saint Exupery,aratand importanta activitatilor extracurriculare prin completarea spectacolului cu gimnastica ritmica-dansuri cu mingi, cu panglici-, balet, dans modern. Intreaga scoala 50 din Gdansk a fost prezenta pentru a-si sustine echipa, iar parintii, cu sufletul la gura si ochii in lacrimi, au primit cu uimire dar si cu mandrie, aplauzele noastre infocate, pentru prestatia copiilor lor.

Dupa asa un efort, am fost rasplatiti de catre gazdele noastre cu o plimbare in Gdynia si Sopot, orase binecunoscute in Europa. In Gdynia am admirat vase istorice dar am vizitat si Acvariul. Acolo ne-am intrecut in a povesti fiecare ce stim din enciclopedii despre speciile de pesti marini ce inotau in jurul nostru, dar acest lucru l-am facut dupa ce am participat la o prezentare despre Marea Baltica si la o lectie-laborator unde ne-am transformat in cercetatori marini, cu ajutorul microscoapelor si a multitudinii de intrebari descoperind multe lucruri interesante despre flora si fauna din aceasta mare.

In Sopot, spre seara, ne-am plimbat pe cel mai lung dig maritim din Europa. Am admirat lebedele si pescarusii in apusul soarelui. Ne-am simtit privilegiati mergand printre constructiile somptuoase si aleile minunate ale unuia dintre cele mai renumite locuri Spa ale Europei.

Pentru ca venim de la munte, la intoarcerea in Gdansk-orasul nostru gazda, am mai dorit o plimbare pe tarmul marii, putand spune acum ca am fost la mare ….cu tramvaiul!!!

A patra zi a insemnat pentru noi o zi din viata teutonilor. Locul din care noi, romanii, veneam,Tara Barsei, are legatura cu teutonii, stiam asadar o multime de lucruri despre acestia, insa am avut ocazia sa descoperim Castelul Malbork, cel mai mare castel teutonic din Europa, “centrul de comanda” cum l-au numit elevii. Ne-am simtit cavaleri si domnite, bufoni si bucatari, de la ghidul nostru am aflat o multime de lucruri despre viata de castelan, ne-am minunat de precizia constructiei, de rosul aprins al caramizilor din care este construit castelul, de durabilitatea acestuia peste ani, dar si de lucrarile marete de restaurare a acestuia.

Seara a fost petrecere! Elevii au avut o seara disco, impartasind melodii si stiluri de dans preferate, seara incununata de prietenie si veselie. Profesorii au avut parte de o seara poloneza, cu mancare si cantece traditionale poloneze din Gdansk , in compania profesorilor si a parintilor din Consiliul scolii care au gatit , au cantat si dansat spre incantarea musafirilor.

Ultima zi…a fost din nou un maraton placut. Elevii au vizitat British Council Library simtindu-se ca in “Narnia” (au spus cam des lucrul acesta!) printre carti si filme, facand si un tur virtual al Londrei. Profesorii au vizitat Gradinita nr 32 , “pepiniera” scolii nr 50. O gradinita unde nu lipsea nici macar sala de sport, cu aparate sportive in miniatura! Am asistat la activitati matematice, sportive si de educatie plastica. Am discutat cu doamna directoare a gradinitei despre sistemul de invatamant prescolar,descoperind multe similitudini. Am fost uimiti de expozitia de papusi confectionate din legume si fructe de catre echipe de parinti-copii, dar si de expozitia de diplome, concluzionand ca participarea la diverse concursuri si competitii este o activitate foarte dorita .

In partea a doua a zilei, indreptandu-ne cu pasi repezi spre finalul reuniunii de proiect, elevii au vizitat Palatul Mlodziezy-Palatul/Clubul Elevilor de la noi, unde se desfasoara o larga paleta de activitati extrascolare, avand parte de un spectacol de dans, muzica si teatru, dar si de un atelier de olarit asezonat cu muzica traditionala romaneasca preferata de instructorul de la aceasta activitate. Si-au reamintit de atelierul pe aceeasi tema din Kapadokya-Turcia si de faptul ca si in Romania participa la acest gen de activitate, concluzionand inca o data ca nu sunt pana la urma atat de diferiti in preocupari!

Profesorii au concluzionat pentru trecut si au planificat pentru viitor. Urmeaza inca multe alte activitati de desfasurat pentru atingerea obiectivelor proiectului. Daca in primul an ne-am axat mai mult pe “arts and crafts, musicals and dances”, anul acesta avem mai multe activitati ITC (bloguri, e-reviste, video-conferinte..). Urmeaza si a patra intalnire de proiect, in Schumen-Bulgaria. Asadar…we’ll keep in touch!

Toata reuniunea de proiect a fost completata de meciuri de fotbal sau baschet,de intalniri la bowling, de vizite la stadionul construit special pentru Campionatul European de Fotbal, de o activitate a Clubului de Cercetasi, de vizite la Aqua Park, toate acestea fiindu-le oferite elevilor de catre familiile gazda.

In drum spre casa nu am putut rata vizitarea Auschwitz-ului! Pentru cateva ore am patruns in istoria acelor locuri, a acelor vremi……Ne-am promis la plecare sa nu uitam vreodata sa fim oameni, chiar daca uneori mai rai sau mai buni, dar sa nu fim niciodata dincolo de umanitate!

Am concluzionat cu totii, cei 16 romani prezenti, ca aceasta reuniune de proiect ne-a ajutat sa indeplinim foarte bine obiectivul proiectului nostru-dezvoltarea competentelor de utilizare a limbii engleze bazandu-ne pe inteligentele multiple, datorita multitudinii locurilor vizitate , a varietatii temelor abordate si a ineditului situatiilor in care ne-am aflat, atat elevi cat si profesori.

Coordonatorul proiectului

Prof.înv.primar Mihaela DAN

Școala Gimnazială Nr 2 Codlea

_______________________________________________________________________________________________________

DISCLAIMER : Acest proiect a fost finanţat cu sprijinul Comisiei Europene. Această publicaţie (comunicare) reflectă numai punctul de vedere al autorului şi Comisia nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informaţiilor pe care le conţine .